måndag 19 november 2018

Sunny Sunday

Vilken fantastisk söndag vi fick, efter välbehövlig sömn så strosade vi mot JOZO för en mysig söndagsfrulle. Att äta frukost "ute" är verkligen någon man gör här om man är Sydney bo för det finns ett stort utbud på ställen. Vi hade fastnat för det stället som vi går förbi varje dag på vägen till praktiken, ni vet det med det goooda bananbrödet! Det var jättemycket folk men vi fick bord för två och käkade så göttigt, hade nog kunnat sitta där och ätit hela dagen...


Godaste granolan!




Efter frullen så tog vi oss ner till Sydney Harbour för att möta upp, här och häpna. En kompis som jag jobbade med på själsö för två år sen har flyttat till Sydney och vi fick kontakt och bestämde att vi skulle ses i Manly där hon bor och jobbar, sjukt att man träffas här på andra sidan jorden. Att ta färjan över till Manly var som att ta färjan till en semester ö typ. Tempot var helt annorlunda mot i centrum det var färre bilar och väldigt mysiga fik överallt. Sara hade planerat att ta oss till det svenska kafét "FIKA", ett kafé som har tagits emot mycket bra av framför allt australiensarna. Vilket är roligt, det är ju lätt att tro att det bara är svenskar som kommer dit men många runt om i världen är väldigt fascinerade av våran svenska fika kultur. För första gången på över två veckor så fick jag bryggkaffe, åh! älskade kaffe, vad jag saknat dig!


Inne på toaletten på FIKA så stod det massa svenskt nonsens och talspråk som var direkt översatta till engelska. Det här har nog blivit mitt nya livs motto alltså, haha helt fantastiskt. "The total of the cardamom"




Vi strosade runt på gatorna innan vi gick till stranden och slappade i solen det var soligt från och till och när den väl tittade fram så blev det verkligen sommarvärme, så härligt efter lördagens regn och rusk. 



Malny, så vackert.


Tiden sprang iväg och vi fick springa till båten för att komma hem i någorlunda bra tid men vi missade den. Vet ni att det är gratis kollektivtrafik här ink båttrafiken på söndag såå nice! Så vi väntade in nästa kom till hamnen och satte oss trötta på bussen tillbaka mot Junction. Som den goda människa jag är haha så överlämnade jag min plats när vi hade några få stopp kvar till en äldre herre det är så man gör här, vissa äldre blir sjukt ofended för att unga människor frågar om de vill sitta ned och de "äldre" kan i vissa fall vara typ 60 bast haha den här gubben var gammal och han tackade så fint. Det tacket jag fick var dock mindre kul, ouppmärksam som jag var så stod jag innan för "den röda rutan" vid dörrarna på bussen och som allt annat i det här landet så sker allt tvärt om mot hemma. Alla dörrar öppnas inåt, vattnet spolas åt fel håll och låsen öppnas också tvärt om. Just det här med att dörrarna öppnas inåt gäller även på bussarna. Så där stod jag och var nöjd med mig själv och dörren slog upp, rakt över min ena häl och drog av skinnet! Blodet började rinna och mina nya Birkenstock blev helt nedblodade. Vi klev av bussen och började leta efter typ något ställe med vatten eller något och slutligen stod vi där och lindande papper runt foten innan vi kom hem. Så typiskt mig, aja.. tofflorna är förstörda men hälen är ändå ok, det var inte något stort sår det bara blödde massor. Så där fick ni en bonus med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar