lördag 17 november 2018

Blå bergen

Det har varit full rulle den här veckan samtidigt som den inte varit så jätte innehållsrik, iallafall inte nog för att kunna uppdatera frekvent här på bloggen.

Vädergudarna är tyvärr inte med oss just nu men det kan ha varit lite tur också för vi har fått en del skolarbete gjort efter praktiken. Jag har flängt runt på Bondi Junction, shoppat och efter en viss övertalan också faktiskt gjort mina naglar och jag blev jättenöjd! Priserna på shoppingen är ungefär som hemma men just nu så reas mycket vårkläder ut så jag har också gjort en del fynd. Jag har förälskat mig i landets cappuccino och även bananbröd, OMG SÅÅ GOTT! Visst låter det som att vi har ett hälsosamt liv här haha, vi njuuuuter! Igår efter praktiken så var jag dock en sväng på gymmet vi har turen att ha lärt känna världens bästa Karolina här nere så vi fick vara med och provträna på hennes gym, Ellen kände sig dock lite krasslig så det blev bara jag. 

Efter gymmet så gick vi ut en sväng kring Kings cross och hamnade på en rooftop bar där vi tog lite drinkar, åt god mat och umgicks med Karolina och hennes vänner. Super mysig kväll men vi blev inte alls så långvariga då klockan idag ringde strax innan sex på morgonen. Det var dax för våran inbokade guidade tur som skulle ta oss upp till Blue Mountains, vidare till Featherdale Wildlife Park för att hälsa på både kängurus, koalor och dingos. En kort sväng förbi OS anläggningen i Sydney och slutligen avslutades dagen med en båttur under Habour bridge och förbi Operahuset. Packad dag!




Vi hade dock otur med vädret så första två timmarna uppe i bergen så såg vi absolut ingenting, det var så dimmigt och regnigt. Vi tog världens högsta kabelvagn till att börja med och hade hoppats på en fin utsikt men dessvärre så var det bara tjock vit dimma. Vi började knalla nedåt från berget i regnet men det började också så småningom att spricka upp lite, solen sken inte direkt men dimman skingrade sig och regnet slutade så det blev ganska så effektfullt där uppe på berget. Vandringen längst med leden bjöd på regnskog och vatten fall och berg med underliga former, bland annat "three sisters" Som vi slutligen fick se, utan dimma! Vi åkte sedan världens brantaste tågräls för att ta oss upp på bergets andra sida innan vi skulle lämna för att åka till djurparken. Jag tyckte det va sjukt läskigt med min höjdrädsla att åka baklänges uppför i den lutningen, usch haha! 



Ser ni Facet??

Three sisters -De små knallarna på toppen. 
Väl på djurparken så fick man mata kängurus och titta på koalor och andra typiska Australienska djur, vi matade så klart de små liven som har ett väldigt speciellt utseende måste jag säga, typ en blandning av en åsna, råtta och jaaa, nått mer haha. Vi hade uppehåll under hela eftermiddagen ändå fram tills att vi skulle ut med båten, så blåste det upp och började såklart att regna, YÄY!


Stora olympia stadion i Sydney




Nu är vi trötta så trötta men ska ändå ut och ta ett glas vin, det är ju trots allt lördag och vi är i sydney!


Cheers!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar