söndag 12 augusti 2018

All by my self

Nu ekar det här i Käbbe igen, semestrarna är slut och för min del återstår det endast ett pass av denna jobbsommar. Mamma och pappa vinkades av i Onsdags men T och S var fortfarande kvar på öjn. Efter en riktig långpanna på jobbet i torsdags från frukost till stängning åkte jag in till Klintehamn för att hämta Viktor i Augusti natten, bussen rullade in strax efter 01, hurra! 

Fredag, ledig. En riktig sovmorgon inledes den med, vädret lite småblåsigt men skönt. T och S drog ner till havet för lite surf, jag och Viktor åkte till Hemse för att handla. I affären kom jag på mig själv att jag inte varit och handlat på säkert 3 veckor.. Vad skulle jag gjort utan mamma och pappa den här sommaren..? En vegetarisk Tikka masala, med Oumph, busenkelt och super gott! Vi serverade den med naan bröd så att man verkligen kan äta upp allt som finns i pannan och lite sallad till, vill man få det mer matigt så är det supergott med ris till. Receptet kommer i från en av mina favorit matbloggar ”Zeinas Kitchen” och du hittar det →HÄR. Jag har gjort det med både Oumph som du hittar i frysdisken blad veg produkterna och kyckling funkar lika bra med bägge, går lite snabbare med Oumph´en. 

Whola! Tikki Masala!


Efter middagen fick vi packa in oss alla fyra i V4an, Romakloster och en kväll på Roma teatern väntade. Tanken var först att vi skulle tagit T´s Volvo men då vi inte fick ordning på det krånglande halvljuset så föll lotten på V4an som just nu står med trasig fjäder vänsterbak samt en krånglade koppling.. visst låter det spännande att vi skulle på teater 4 mil bort? haha. Viktor körde, T satt fram och vi små damer placerade oss i baksätet. S fick hålla sig till mitten och för varje högersväng hängde sig T ut genom rutan och vi andra utövade en teknik som liknar motorcykelåkande, allt för att få behålla något gummi på det vänstra bakdäcket. Vi rullade in i tid med ett helt däck och redo för en mysig kväll. 

Hela gänget, så mycket kärlek!



Varje sommar så arrangerar Romateatern en teater uppsättning utomhus i den gamla klosterruinen. Temat brukar vara Shakespeare men då Bergman med Gotlandskopplingar skulle fyllt hundra år i år så valde teatern att plocka fram en föreställning skriven av honom, ”Sommarnattens leende”. Solen sken hela kvällen och det var inte för varmt men inte heller för kallt, det blev mysigt att få sätta på sig en tjocktröja för första gången den här sommaren. Föreställningen var så bra, i pausen strosade vi runt i området för att mjuka upp rumpmuskelaturen igen, de rutinerade besökarna hade dynor med sig.." till nästa gång".

  

Solen gick ned så vackert över ängen. 


Behind the scen

V4an tog oss även hem med T hängandes ut genom rutan - ”Nu svänger vi höger igen, inta position!”.  Kvällen avrundades med tända ljus, korv och vin i stugan innan T och S var tvungna att kasta in handduken då deras båt hem gick klockan sju på lördagsmorgonen. 

Lördag även den ledig, vi sov. På eftermiddagen gav jag och Viktor oss ut på tur till västra sidan och sen lunch på ”Bruna dörren” i Ljugarn, jättemysigt ställe! Varsin burgare och en Karmacola. Viktor tog ett gubbvil i mitt knä och jag läste bok, så skönt med avkoppling. Innan vi åkte tillbaka till stugan så tog vi ett snabbdopp i det kalla vattnet, hemma blev det en tupplur till och en promenad ned till vattnet, då kom regnet.. Blött! men mysigt, vi sprang de sista metrarna och kläderna fick åka upp på tork. Under natten kom det totalt 22 mm!
Skönt häng på Bruna dörren i Ljugarn. 




Idag har vi städat lite innan vi åkte in till Visby, obligatoriskt fika på Själsö och inhandling av Kaffe och snus på Maxi. Puss och snyft vid färjan och nu sitter jag här i ensamheten och lyssnar på radion. Precis som jag inledde sommaren så avslutar jag den också, du och jag stugan, du och jag. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar