tisdag 3 juli 2018

När jag gör yoga

Yogan för mig är min stund av meditation. Det hela började när jag bestämde mig för att sluta snusa. Jag var livrädd att hamna i den sockerfälla som så många ersätter nikotinet med och läste på mycket om hur man bäst går till väga för att inte hamna där. Jag bestämde mig för att ersätta nikotinet med endorfiner, något som utsöndras bl.a vid träning. Men för att bli av med känslan av abstinens och rastlöshet och för att mota att stoppa någonting i munnen så Yoga jag. 

När jag yogar så använder jag mig av appen ”Yogastudio”, den kostar 40 kr men är en väl värd investering. Det känns som att man går på riktiga yogaklasser i källaren. Den är på Engelska men med tydliga instruktioner och film på varje ”pose”. Du kan vara allt ifrån helt grön till mer inbiten yoga utövare, klasserna är utformade från ”beginner” till ”advance”. Det finns även möjlighet att klicka sig fram mellan meditation, mer fysiska träningspass, balans och flexibilitet. Tiderna på ”klasserna” är allt i från 10 min till en timma helt beroende på vad du känner för stunden. De vanligaste jag kör just nu är flexibilitetsträning på 30 min. Men det finns även kombinations klass där alla delar är inkluderade. 






Yogan har gjort mig till en lugnare person och jag märker verkligen skillnad på min rörighet. Till hösten hoppas jag kunna lägga mer tid på att gå på ”verkliga” yogapass på lilla yoga studion i Linköping. Jag var där ett pass i våras på en workshop tillsammans med en fin vän ifrån skolan, fokuset då låg på armstyrka och lyft. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar