tisdag 15 maj 2018

Vad händer i hallen? Vad händer i livet, varför så tyst?!


Hej!
Det är tyst här! Mitt hamsterhjul spinner i 120 km/h , allt ska ske på en gång så fort det börjar bli vår. Men det är härligt, det är livet! Jag har dock mååånga gånger haft tankar på att nu måste jag sätta mig ned och skriva av mig lite på bloggen, finns ju så ofantligt mycket man vill dela med sig av men jag antar att jag prioriterar livet utan skärm just nu.

För att inte det här inlägget ska bli som en hel roman så är det nog bra om jag fattar mig lite kort och väljer en sak i taget. I dag är det tisdag om ni inte redan visste det.. I söndags kväll kom jag och Viktor hem igen efter att ha varit på Gotland i fem dagar och fem nätter, lyx! Vi brukar alltid åka dit så här års, så härligt att få uppleva våren eller var det sommar det var?? På två ställen. Den här vistelsen hann vi med det vi tänkt och inte så mycket mer, fokuset stod mest på avkoppling och försök att för några dagar glömma vardagen och alla måsten. Vädret var U N D E R B A R T. Solen sken varenda dag och vore det så att kalendern sa att det var Maj så hade jag aldrig trott på det själv. Men några guldklimpar från veckan kan jag allt sortera ut.

Torsdagen blev en utflyktsdag tillsammans med mamma och pappa som friade trettioåtta (!) årig bröllopsdag dagen till ära. Vi åkte till förra årets arbetsplats, bästa Själsö bageri och fikade. Hann med en sväng till Mariaform´s fantastiska keramik butik, ingenting fick följa med hem den här gången heller trots att jag kunde plocka på mig hela butiken men ljusfaten på bild är ett framtida inköp, de är så vackra och enkla. Efter vaniljbullen som jag bara ville ta en tugga av.. tydligen kunde man föräta sig på bullar... den klassiska lammackan och en kopp kaffe åkte vi och latade oss vid vattnet innan avfärd mot Visby och finmiddag. Mamma och pappa hade bokat bord på tapas liknade restaurangen "Amarillo", här  möte min bror med familj upp och vi hade en sån mysig kväll. Sedan innan hade jag bestämt mig för att utmana mina smaklökar lite och inte välja standard alternativen, det slutade med att jag beställde en "eldad havskräfta" En näst intill rå kräftstjärt med grillat äpple, blomkålspuré och dill. Jag äter vanligtvis inte skaldjur då jag inte tycker om det men det har jag aldrig gjort så nu när man är vuxen måste man vänja sig med nya smaker och jag är stolt över mig själv som provade. Tyckte jag om det då? Nja, det smakade salt och dill men någon super hitt var det inte.

Underbara ljusfat!

Maria Form
DBW Botaniska trädgården stod i full blom

Efter middagen tog vi som inte hade smått som skulle sova en sväng till vattnet som låg helt spegelblankt och tittade på solnedgången.

Fredag blev även den en utflyktsdag men bara för mig och Viktor. När alla vi "barn" i familjen fyllt tjugofem så har vi fått ett presentkort till ön Stora karlsö från mamma och pappa. Jag och Viktor hade inte tid att åka förra sommaren så det fick bli nu istället. Ön ser man ifrån stranden vid stugan och är mest känt för sitt fågelliv då det finns flera sällsynta arter på ön som för övrigt är ett naturskyddsområde. Vi var riktiga turister och gick den guidade turen runt, vädret var perfekt. Vi fick se både Sillgrisslorna och Tordmularna som ser ut som små pingviner men de här kan faktiskt flyga ,Vi åt matsäcken och bara njöt av att få spendera tid med varandra

Fantastiska Stora Karlsö

Resterande dagar bestod av strand häng vi badade faktiskt , umgänge med bror och den lilla familjen, sovmornar och promenader. Jag var också förbi sommarens arbetsplats och sa hej, de sa åter igen till mig att "vara beredd på att jobba i sommar".. Jo då det kommer jag 4-5 dagar i veckan 12 h pass. Men det kommer bli så härligt, överresan för sommaren går den 21 juni. Dagarna går fort men det är inte många veckor kvar tills jag är där igen.
Kristallklart vatten vid stugan, (på bilden ser ni lilla Karlsö)

Här hemma är det hallen som står på schemat samt plugg, skulle verkligen behöva ge trädgården kärlek men det får bli när det inte är 27 grader varmt. Ikväll blir det dock äntligen 3D-passet på gymmet efter sex veckors frånvaro! äntligen är hostan borta (jippey!). Bli inte ledsna om jag inte uppdaterar igen på ett tag men det kommer när tiden finns.

KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar