onsdag 16 maj 2018

Härliga rabarber

Det tog inte så lång tid innan jag kunde bjuda på ett nytt inlägg tjejen som gör allt annat än att plugga.. I går när jag kom hem från skolan så fick jag ett infall, jag gick en runda i trädgården och plockade den första tidiga och riktigt smakrika rabarbern tycker den får en sån beska i smaken när stammarna blivit för grova. Jag hade köpt med mig några citroner hem och kavlade sedan upp mina ärmar för fy så sugen jag var på rabarbersaft, finns det något mer törstsläckande än det i den här värmen?



Bina surrar runt kring äppelträden och blommorna är så vackra! Tror det kommer bli ett riktigt äppel år i år igen. 
Receptet jag använder mig av när jag gör saft är från Leila, du hittar det här ↝ Rabarbersaft
Resterna prov bakade jag göra en rabarberpaj av, och det gick faktiskt väldigt bra. Det är ju inte lika mycket smak i rabarbern men den va inte heller lika sträv jag som jag kan uppleva rabarberpajer som ibland, den blev mild och krämig. 


Det är så smidigt! Jag brukar hälla upp saften i gamla flaskor som de varit  ättikssprit i, eller i det här fallet när jag köpt refill till diskmedlet så passade den flaskan perfekt till saft. Tips till en perfekt "gå bort present". Jag ska ta med mig en flaska till Uppsala i helgen om jag inte dricker upp den på bussen... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar