tisdag 8 maj 2018

Hallinspo

När hallen är klar för att inredas så har vi nästan helt bestämt oss hur.
Mässing är återkommande i inredningen här hemma och jag blev lite besviken när jag märkte att det inte skulle gå ihop sig i köket, min dröm var bland annat att få en blandare i mässing. Men jag är glad över att det inte blev så, för vi är väldigt nöjda med hur det föll sig ändå. Så nu fick jag min chans att få gå loss på mässingen i hallen istället, något som till en början verkade bli en lätt uppgift men det har varit lite klurigt ändå.



Färgen på kalkväggen gör sig väldigt bra med mässings detaljer då den är väldigt mörk. Här kommer vi ha en spegel med mässingsram från Mio samt så kommer jag att spara i den mån det går, alternativt önska mig i present; de vackra väggljuslyktorna "POV" från "Menu". Jag vill gärna ha tre varav den i mitten kommer få en vas istället för ljushållare.
Som avlastnings yta faller valet på en vit STRING hylla med måtten 75x20, tanken är att då endast montera två hyllplan, STRING hyllan kommer alltid i tre plan, detta för att jag vill få väggen så luftig som möjligt. Placeringen kommer att bli på väggen till vänster se bild.  Det är fortfarande oklart vad vi ska placera ovanför hyllan, om det blir en spegel, posters eller alternativt en tavelvägg.
För att ge er en känsla, på bilden saknas lister och foder. Men visst blev kalkfärgen bra!

Sen till den kluriga delen, hatthyllan. Här har vi ändrat oss flertalet gånger men tillslut så bestämde vi oss för att det fick bli en "Essem" design; Gunnar Molin. Essem hatthyllorna var standard hyllor på 40-50 talet som fått sig ett uppsving och finns i dag i nytillverkning. Anledningen till att vi velat på hatthyllan är att jag varit helt inne på att den ska ha mässingskrokar men den idén är sedan länge begraven.

Hallmöbel har vi kommit fram till att vi ska snickra ihop själva men vi kommer utgå ifrån en design som vi hittat på Gotland, den är med i collaget ovan. Bänken kommer att fylla funktion både att sitta på men också att ställa skor på, återkommer mer till den vid ett annat tillfälle.

De nymålade garderobsdörrarna kommer att prydas med mässingsbeslag även de i modell 40 -tal.
Hoppas att allt kommer gifta sig fint. Det är ett långdraget projekt att få dit alla detaljer bara men den som väntar på något gott.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar