måndag 23 april 2018

Blåsippor och Napoleonbakelse

Nu regnar det och snålblåster i går sken solen och vi satt och njöt på altanen. Vilket väder vi haft i helgen, i fredags kändes det som sommar när jag trotsade hostan och gick en promenad längst med vägrenen. Det blev lite smått panik här hemma, då hallen tagit upp större delen av tiden så har vi inte haft en tanke på trädgården. Men lite blommor har planterats och inhandlas bilder kommer. Förutom trädgårdsarbete så har vi haft en riktigt mysig helg. Vi premiärgrillade i fredagskväll och hela lördagen var vi ute på vift.
Fyndet från vägdiken. Alla blommor måste ha legat och väntat på vår solen för det har fullkomligt exploderat här.

Turen gick till Vadstena och fika på ”Gamla konditoriet”. Hit brukar vi gå för att fika när vi är i Vadstena, ett riktigt konditori med äldre stuk på inredning och klassiska bakverk. Pluset är att det är så prisvärt och mysigt! Kaffe med bakelse 55kr, fri påtår.
Napoleonbakelse i solskenet på Gamla konditoriet. 


Viktor och jag strosade vidare längst med gatorna i och kikade i butikerna innan vi "klev in i" kontrasterna och åkte till biltema i Motala.. haha, charmigt va? Men när vi ändå hamnat i industriområdet så passade vi på att titta på skor på Stadiumoutlet. Jag behövde ett par till sommarens jobb och Viktor ett par nya vårskor så summan blev mer än halva priset i rabatt. Turen gick sedan vidare till svärföräldrarna innan vi tog omvägen hem förbi Linköping och hämtmat från "Stångebro gatukök", så sjukt gott!

Produktivaste dagen i helgen blev ändå i går (Söndag). Vi åkte först en sväng till blomsterhandeln för att liva upp trädgården sen affären där vi bla köpte 400 L (!) jord till landen och plantering. Hem och slipa garderobsdörrar samt städa, spackeldamm sätter sig verkligen. Viktor förberedde mat och jag bakade blåbärspaj. Sedan kom mamma, pappa och farfar hit på middag. Viktor min egna kock lagade pannbiff med potatis, gräddsås och rårörda lingon. SÅ gott, han är grym på att laga mat, jag hann inte ens ta kort på maten innan, haha. Vi satt på altanen och åt pajen i solen sedan åkte åkte hem ganska så tidigt för att skjutsa hem farfar.
Fick en sån fin tulpanbukett av mamma.

Efter det så planerade Viktor och jag framtiden lite mera och jag kavlade upp ärmarna för att rensa i landen och plantera ut blommorna, behöver jag ens säga att vi somnade gott på kvällen?

Helger som dessa älskar jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar