fredag 13 april 2018

När saker och ting är lika bra att bara göras.

Hej! I morse väckte solens strålar mig igenom mitt fönster och värmde upp mitt täcke så att jag vaknar dygnsur, älskade vår, du är så välkommen!
Men bra vackert med solen genom fönstret!

Spontanitet. Det känns som om att spontanitet/impulsivitet har blivit min grej, iallafall när jag läser de tidigare blogginläggen det börjar typ bli som en röd tråd. Kanske ska döpa om bloggen till "Mitt spontana liv - av Ellen". Men det känns som att för att saker ska bli gjorda för mig så måste det ske lite spontant. Inte så mycket eftertanke för det är jag ju redan bra på, att övertänka.. Vad är det nu för spontanitet jag ska skriva om i kväll? Är det att jag i detta nu sitter på båten till Gotland med en godis smaskande mamma bredvid mig (Jag äter jag med, shaaame on you Ellen!) eller något annat? Jag kan ju säga att gotlandsresan är lite spontan men jag tänkte skriva om den spontana mekarkvällen i veckan.

Viktor har fått för sig att jag ska köra över min rostiga gamla Saab V4 till Gotland i sommar, vilket han kom på för några veckor sedan. Bilen stod då utomhus med en pressening kring sig som var tänkt  att hålla vattnet utanför men det fanns ändå några liter i.. Vi knuffade in den för nån vecka sen i pappas garage, började plocka isär och framför allt klia oss i huvudet. Älskar att Viktor är en sån optimist och ansåg att bilen ser fin ut och arbetet inte är så stort, "Det är ju redan nya bromsrör dragna bak!", "ja" säger jag "men det finns inga bromsar fram för det!" Så en stor beställnings lista är lagd och förhoppningsvis kommer delarna att landa som en inplastad bomb på trappen inom en vecka.
Lite sne och vidd.

Vad hände den här veckan då? Joo, Viktor sålde en av bilarna i Onsdags, spontant. Kommer hem till mig som ligger nerbäddad i soffan med jordens hosta och en halv röst, precis startat ett nytt avsnitt av Grey´s Anatomy efter att hela dagen ha läst en engelska artikel jag inte förstått ett dugg av. "Ellen, vi måste hämta min bil.. den är i garaget.. på andra sidan stan".. Suck, stön, stånk. Jaja, det finns inget val. Vi hämtade bilen och Viktor skulle sedan åka vidare till pappas garage för att kränga över nya sommardäck till sin bil och jag kände "eh, va fan jag följer med, får något gjort med V4 an". Vi åkte dit pratade lite skit och sen kavlade upp ärmarna på Viktors tröja som jag tagit på mig i mitt "dö mode" i soffan och började förbereda för att plocka ur motorn och växellådan. Det var fullt hus i garaget då pappa delar verkstaden tillsammans med en god gammal vän vars barn dessutom också var där den här kvällen för att byta till sommarsulor.
Pappa och kompisen (kartläsaren jag skrivit om i boll ett) började sin Saab bana med att meka V4a så när jag stod och skruvade kom de ibland fram och pratade minnen eller gav mig tips. Jag fick lära mig att Saab valde en annan storlek på sina muttrar och bultar vilket gör att de krävs en hel annan uppsättning av nycklar till skruvandet. Detta löste pappas vän, jag fick två nycklar för att påbörja min samling till framtida Saab mek, det var en ärofylld stund. Med en halvtum och "9/16" tum i nycklar från Biltema så kan man nästan plocka isär en hel V4 motor, haha!


Efter ett par timmar kunde jag äntligen plocka fram liften och lyfta ur motorn. Anledningen till detta ingrepp är att bilen behöver en ny växellåda och växellådan är ihop kopplad med motorn. Sen kan jag passa på att tvätta både motorn och motorutrymmet när motorn ändå är ur samt göra en enklare renovering. Det blir nog bra när det är färdigt, saker och ting är lika bra att bara göras. 
Motor ur!

Jag kommer ge er en Gotlands update i sinom tid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar