torsdag 8 mars 2018

Att få öva i praktiken


Hej fina ni!

Jag hoppas att alla kvinnor sträckt lite extra på sig idag och känt er lite extra viktiga!

Det verkar som att vi får vänta på på våren lite till, vintern håller fortfarande ett järngrepp om Östgötaslätten. Precis nyss så såg jag två skotrar åka förbi på åkern utanför fönstret, en lite ovanlig syn fick gnugga mig några gånger i ögonen innan jag fattade vad det var jag såg haha! Men vintern bjuder också på häftiga naturfenomen, det här utspelade sig härrom dagen ⇩.

   

Den här veckan så började ytterligare en praktikperiod i skolan och jag har turen att få vara på en förskola här där jag bor. Jag trivs jättebra vilket känns väldigt skönt eftersom att jag har bytt praktikplats några gånger pga att jag inte känt mig prioriterad som student och saknat det stödet som jag då behöver för att växa in i min roll som framtida förskollärare. Temat vi har den här perioden är Naturkunskap och teknik vilket innebär att jag ska hålla i aktiviteter som speglar de målen som finns i  våran läroplan. Är du mer intresserad av vad en förskollärare har för roll i sitt arbetslag och ska försöka uppfylla kan du klicka in här. Aktiviteten som jag genomförde idag med 4-5 åringarna handlade om Jupiter och Jupiters storm. Jag jobbade med begreppen hypotes, observation och slutsats och skapade tillsammans med barnen en egen storm med hjälp av petflaskor och en specialgjord koppling. färgen kommer i från karamellfärg och för att få med effekten av virveln så tillsatte vi glitter. Men det höll på att bli pannkaka av allting.

I går kväll åkte jag hem till mamma o pappa för att hämta petflaskor och hänga lite då Viktor jobbar natt nu två nätter men tror ni att de hade några flaskor? Nej, det hade precis pantat.. Pappa hade å andra sidan räddat mig lite på en annan front då jag ringt till honom på morgonen och frågat om han hade vägarna förbi fenomenmagasinet i gamla Linköping under dagen, det hade han inte.
Anledningen var att på fenomenmagasinet så finns det kopplingar som sätts mellan flaskorna för att få den bästa virveln (se bild), de kostar bara 10 kr st. Jag planerade min aktivitet utan kopplingarna men när jag kom hem till mamma o pappa så fanns där två stycken, han hade svängt förbi iallafall. Världens bästa pappa!
Men fortfarande inga petflaskor.. Det slutade med att jag svängde förbi ett par goda vänner klockan halv elva på kvällen som blev räddare i nöden och kunde offra några flaskor (TACK!). Hur gick det då? - Barnen tyckte det va väldigt spännande och min handledare var nöjd, phu!
Va väldigt nervös innan och hon spelade in allting som vi tittade på efter, inte det roligaste att titta/lyssna på sig själv.. haha!






Gick ifrån lite tidigare för att åka till arbetsterapien på eftermiddagen och visa upp lillfingret. Jag fick en ny skena och lite extra tejp. Hon va inte helt nöjd men jag ska bara fortsätta träna, så det är bara att göra det och hoppas det blir bra i slutändan. Nu är det dags att nanna kudden, trött har jag varit den här veckan barn har mycket energi.. men jag lovar ..jag har tränat!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar