onsdag 28 februari 2018

Tillbaka till träningen


Hej i kylan, herregud va kallt det är ute! Var ute och hämtade tidningen i morse och höll på att förfrysa de tjugo meterna som vi har till brevlådan. Nog om det, vad skönt det är att vara gång med gymmet/träningen igen och att börja hålla kosten i "schack". Jag hade bestämt mig att efter gipset försvann så ska jag ta tag i träningen igen och försöka hålla mig runt tre pass i veckan och komma ut och gå sen lite mer när det inte är minus tjugo grader ute...

I måndags som sagt så drog jag i gång ordentligt igen efter att ha provat lite hur det kändes fredags efter att gipset var borta och det gick fint. Bestämde mig dock för att köra ett intervallpass på löpbandet då det var mycket folk vid vikterna, jag lade upp det så här;
  •  5 min uppvärmning med lätt jogg.
  •  Sedan ökade jag lutningen med 1 och tempot på 13.
  •  30 sek max löpning
  •  30 sek vila "på sidan" - (dvs med bandet igång på 13.)
  •  Totalt 15 ggr, 30x30x15. 
  •  Avsluta med 5 min ner jogg. 
Det suger ordentligt i benen, mer ger ett snabbt resultat. 

Trots träningsvärken hade jag ändå bokat in mig på 3D-passet i går kväll vilket jag fått sota ännu mer för idag, vi skämtade på passet om att behöva färdtjänst tills idag men än så länge har jag sluppit det haha. 3D innebär att man jobbar i kroppens alla riktningar och aktiverar också hela kroppen men jag upplever att det tar mest på rumpa/ben, men det beror på vilka vikter man väljer att använda. Tanken med passet är att det ska ge en bra grundträning i vardagen, att man jobbar i kroppens "normala" riktningar. Hur ofta tänker man egentligen på att lyfta matkassen på samma sätt som man lyfter kettlebellsen på gymmet? Typ aldrig iallafall inte jag och där är här 3D-passet kommer in. En bonus är också att det är sjukt roligt och riktigt jobbigt, sånt gillar jag.

En standard frukost; gröt gjord på 1dl fiberhavregryn, 2 dl vatten,
1 msk kokosfett. Sen blandar jag efter säsongen på frukterna
Här är blev det med en apelsin en halv banan och lite valnötter.
 godast blir det med eko havredryck till. 
Kosten i veckan har varit nästintill helt fri från vitt mjöl vilket känns bra,  jag känner att jag inte mår bra när det blir för mycket av den varan men det är klart att man unnar sig ibland, det är ju gott! Vill man ha ett bra snabblagat komplement till pasta kan jag verkligen rekommendera bönpasta av alla olika former men helst märket "Risenta" då de innehåller störst andel bönor och är ekologiska.

I framtiden ska jag skriva ett inlägg fullt med "nyttiga" alternativ om man vill utesluta vitt mjöl i från kosten. Bjuder dock på ett snabbt fixat frukosttips.

Idag är det onsdag, vilket innebär återhämtning. I morgon får jag se vad jag ska hitta på, var inbokad på spinningpasset men känner att lite överkropp måste jag nog också göra i veckan så det blir nog ett suprisepass, det som faller in för stunden. Nu ska jag dyka ner i böckerna igen och städa ur huset lite  innan Viktor kommer hem i från jobbet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar