torsdag 22 februari 2018

Gotland min Ö


Hemma igen efter en långhelg på "min plats på jorden", Gotland. Gotland har alltid legat mig väldigt varmt om hjärtat. Det är här alla mina sommarlov utspelat sig då farmor och farfar är uppväxta på ön men flyttade i från den innan pappa föddes. När de blev pensionärer så byggde de en sommarstuga där de tillbringade sommarhalvåren. Så småningom byggde pappa ett hus till oss i familjen nära havet någon mil ifrån farmor och farfar och på den vägen blev det.  När min äldsta bror var färdig med arkitektstudierna så flyttade han till Visby/Gotland permanent och har slagit sig till ro på ön med sin lilla familj.  Detta har i sig medfört att mycket tid spenderas på ön och jag vill själv flytta dit så småningom, Gotland gör mig hel. 

"Baracken "Krakow", bakom bodde jag i bussen, 
väldigt spartanskt"
Förra året sommarjobbade jag på Själsöbageri en bit utanför Visby. Det innebar att jag fick lite mer än två månader på ön att spendera med både min brors familj och mamma o pappa. Jag bodde väldigt spartanskt i Viktors gamla Mercedes buss bakom bageriet och hade möjlighet till dusch och kök i en barack där några kollegor bodde, det var en riktig upplevelse och jag fick vänner för livet! När sommaren var slut och vågen visade på +8 kg var jag ganska färdig med kanelbullar och latte men otroligt rikare på upplevelser. Jag visste ganska snart att jag inte skulle göra om den sommaren och hade redan en plan vart jag skulle spendera nästa sommar , på Djupvik hotel

Jag kunde noll om kaffe innan men jag lärde mig.



Härliga sommarkvällar!

Djupvik ja, ett exklusivt hotell som ligger precis vid vattnet ca 2 km från mamma o pappas stuga, så med andra ord - jag kommer bo betydligt bättre än förra sommaren. Jag kommer att arbeta tolv till arton timmars pass som servitris och kommer göra det hela sommaren, igen. Såklart kommer Viktor komma över att hälsa på, det här är något vi pratat mycket mycket om och kommit fram till är en bra lösning. Viktor vet att jag skulle bli knäpp av att vara hemma en hel sommar utan att få komma till Gotland. Jag träffade min arbetsgivare en sväng nu när vi var över och jag fick ett gott intryck så det kommer bli spännande!
I vinterskrud. 200 meter nedanför stugan ligger havet.
Över till helgen som var. Vi åkte i onsdags kväll på alla hjärtans dag och jag fick lämna den fina rosen jag fick av Viktor hemma. På natten kom vi fram till Visby och tog oss till hotellet vi bokat för natten, så mysigt att på på hotell men vad trötta vi var! Det som vi mest sätt fram emot var hotellfrukosten som var ok, inte så mycket mer. Efter utcheckningen så gick vi runt i butikerna i Visby och slutligen gick vi hem till min bror och hans familj där mamma och pappa sovit. Vi myste med den lilla mannen som fyllde ett dagen efter, det är helt fantastiskt att få vara faster! På eftermiddagen åkte vi och tog det lugnt i stugan. På fredagen blev promenad och korvgrillning i den öppna spisen, så mysigt att bara få vara och verkligen känna att batterierna laddas upp. Vi hämtade också min andra bror med flickvän som kom till ön på fredag natt. Sen blev det lördag, vilket innebar att vi åkte in allesamman till Visby för att fira mitt brorsbarn´s ett årsdag samtidigt som det hölls en liten namngivningceremoni för honom, allt var väldigt vackert och de hade ordnat så fint med pannkakstårta och lite bubbel. 

Så imponerad av deras lägenhet, så vackert ljus. Topp och Byxor från Objekt.
 Jag bär även armbandet från Edblad jag fick utav Viktor på <3 dagen. 


































På söndagen vad det dags för hemfärd, alltid lika sorgligt tycker jag men det känns ändå så lyxigt att veta att möjligheterna till att bara slänga sig i bilen, på tåget och båten alltid finns. 

Ett långt inlägg är nu slut men förhoppnigsvis vet ni ännu lite mer om mig och min familj. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar