Varför berättar jag det här för? Undrar säkert du.. Jo jag föddes tio år efter äldsta brodern och är yngst i barnaskaran detta innebar att när jag klev över femton års sträcket så insåg farsan att det faktiskt fanns tid. Tid till att inte bara åka och titta på rally utan också att börja bygga på en egen bil och börja ratta i skogarna igen, det är här jag kommer in. Då och då under min uppväxt så har jag minnen av att jag följt med pappa ut i skogarna och tittat på Rally, det var far och dotterstunder vi hade med varmchoklad och mackor och stod o väntade på bilarna. Så när pappa sedan hittade ett lämpligt objekt (Saab 96- 66 tvåtakt) så börjades det att bygga, men jag fann inte något intresse i att hjälpa till, tonårstiden ni vet. Efter några år stod bilen klar att framföras i Appendix K det är här för cirka 8 år sen som jag börjar få upp ögonen för rallysporten och ett större intresse för bilar överlag (jag har ju alltid varit intresserad av Saabar, äpplet fallet inte så långt ifrån trädet) . Licenskurs i rally bockas av och jag inhandlar en gammal Opel rekord från -77 i samma veva träffar jag Viktor, en biltokig grabb som har en förkärlek för Saab, men den historien tar vi en annan gång.
Minst en gång i veckan skruvar vi tillsammans med min Opel under den här tiden samtidigt som vi åker på div rallytävlingar och hejar på farsgubben. Fler bilar hamnar under mina vingar och tillslut inhandlas även en rallybil, min egna rallybil. En Saab 99 årsmodell -75 i Grupp E dvs den vanligaste nybörjarklassen. Några tävlingar avverkas med den men bilen hade en lång historia i rallyvärlden så tillslut tröttnar både jag, Viktor och pappa på det eviga skruvandet så istället inhandlas en Ford escort. Den är rosa, coolt va!
Pappa har även hoppat i min högerstol ibland. Den här bilden togs efter mitt forfarande bästa rally minne 2015. |
- Nissan micra - 88 (vardagsbilen)
- Saab 900 Talladega (framtida finbil)
- Saab V4 super - 80 (Projekt)
- Opel Rekord -77 (Tillsalu)
- Ford Escort -93 (Rallybilen)
fullspätta! Foto: Ericsson motorsport. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar