söndag 2 september 2018

Mitt stora äventyr

Så vad det där med vad som kommer att hända mer i höst, eller snarare sagt i vinter. Jag har länge haft en dröm om att åka till en kontinent på andra sidan jorden. Ända sen sista året på gymnasiet så har jag drömt om att jag någon gång ska få besöka; Australien. Jag vet inte varför jag fastnat för det här landet, ja menar har man alla världens dödligaste djur och insekter samlade på en kontinent, varför då åka dit?

Men hur som helst, under den första veckan på förskollärarprogrammet så fick vi en kort föreläsning av de alternativ som fanns om man var intresserad av att göra en termin, praktik eller skriva exjobb - utomlands. Jag fastnade direkt och tänkte; det här är min chans! Men tanken att då lämna Viktor hemma skrämde mig en del och dessutom så fanns ju inte Australien med på valbara praktikplatser Jag tänkte igenom att en månad på praktik var det som lät mest logiskt, vet inte hur jag skulle klarat ett halvår dvs en termin. Jag lämnade en intresseanmälan där och då och sen funderade jag inte så mycket mer på det. Det var ju det där att åka ensam då de kursisar jag hängde med då inte riktigt var lika hajpade på idén. Men terminerna avlöste varandra och då och då ramlade det in mejl från sektionen på skolan om utlandspraktik/studier. Kom på informationsmöte! Förra sommaren blev min och Viktors första period i från varandra under en längre tid och det gick ju kanon. Jag tänkte att varför inte prova och frågade om några mer var intresserade och det var då jag insåg att Ellen en av mina kursisar också var intresserad så vi gick på informationsmöten och började leta runt efter praktiker och jämförde land. Jag lyckades sälja in Australien hos Ellen och jag fick slutligen träff på en Svensk som arbetade som förskollärare i Sydney på en Australiensisk förskola, Jackpott! Men arbetet var långt ifrån färdigt då papper ska fyllas i, stipendium sökas, flygbiljetter ska bokas och pengar måste sparas Sydney är en av världens dyraste städer . Tyvärr har vi inte fått mycket hjälp av skolan utan det var varit långa mejlkonversationer mellan ansvarige och praktikplatsen. Papper har glömts bort och ansökningstider gått ut men nu börjar vi äntligen att se slutet, dock saknar vi fortfarande någonstans att bo...  och den andra November lyfter planet mot Sydney för min del, jag åker ensam då Ellen redan är i Hongkong .

Praktiken kommer vara i fyra veckor och vet ni, Viktor kommer åka ned lagom till att vi slutat praktiken och då kommer vi  två att vara ytterligare tio dagar i Australien innan vi åker till Bali för tio dagar till. Vi kommer komma hem lagom till Jul. Ihh!

En helt fantastisk höst väntar, vilket äventyr!

-Australia baby!-


Så nu kan trogna läsare kanske plussa ihop ett plus ett och förstå varför jag dels arbetade så mycket i sommar. Varför Viktor bara hade två veckor semester och varför jag fick fickpengar och en backpackerväska i födelsedagspresent.

En sista detalj bara, sluta aldrig att drömma och sluta aldrig att jobba för att nå drömmen. Ni vet när en dörr stängs så gäller det bara att vara vaksam och se vart en ny öppnas!.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar